Mange bileiere legger vekt på underspyling av bilen og regner med at det skal fjerne saltbelegg og dermed hindre rust.
Eivind Handeland i Handeland Antirust som har antirustbehandlet biler i nesten 40 år mener effekten på underspyling er begrenset.
– Faktisk kan underspyling gjør ting verre. Om det er litt feil med dysene på underspylingsanlegget og spruten blir for kraftig så kan det bidra til å spyle bort antirustbelegg og gjøre bilen mer utsatt for rust.
Han mener at du bare kan spare pengene du bruker på underspylings-programmet.
– Bilene i dag har mye plastdeksler under seg. En kommer normalt ikke til bak disse med underspyling. Plastdekslene må demonteres dersom en skal få spylt bort salt og bløt mødsand som har kommet seg inn mellom plasten og karosseriet. Jeg ser ofte at det oppstår rustangrep bak plasten, sier Eivind.
– Om du skal spyle under bilen så kan jeg like godt anbefale at du gjør det manuelt slik at du har kontroll på trykk og avstand.
Det finnes også eget utstyr du kan kjøpe til underspyling som du kan koble på hageslangen eller en høytrykkspyler. Kobler du det til høytrykkspyleren bør du ikke bruke sterkt trykk.
– Skal du beskytte bilen din skikkelig mot salt og dertil rust er det kun behandling hos et godkjent antirustbehandlings-verksted som hjelper. Vi demonterer plasten, rengjør bilen under skikkelig med høytrykkspyler, tørker den og sandblåser bort rusten før vi understellsbehandler den, forteller Eivind.