Kjøper du en bil som er EU kontrollert nylig, så tror du kanskje at den ikke har alvorlig rustangrep. Det må du ikke stole helt på, sier Eivind Handeland i Handeland Antirust.

Bladet Motor skriver om en Ford S-Max som var 11 år gammel. Den ble solgt til en oppkjøper for 10 000 kroner. Så ble den solgt to ganger mellom bruktbilforhandlere. Den private kjøperen gav 83 000 kroner for bilen. Bilen var EU-godkjent og bruktbilselgeren mente det kun var overflaterust på bilen.

Høyre bærearm knakk 13 dager etter kjøpet.

– Dette er livsfarlig. Knekker bærearmen går hjulet ut og en har ikke kontroll på bilen. Heldigvis skjedde ikke dette i full fart på motorveien, sier Eivind.

Han mener at dette ikke behøver å være bevisst lureri.

– En kan godt ha oversett rusten. Trolig måtte en fysisk ha pikket borti det for å oppdage hvor alvorlig det var.

Eivind forteller at de ofte finner alvorlig rust på opphengsdeler, og mange ganger ser en ikke hvor alvorlig det er før en sandbåser delene. Det er derfor at han legger vekt på sandblåsing når han understellsbehandler biler.

I dag er det mange som ikke ser bilen eller får den undersøkt før de kjøper den. En kjøper gjerne bilen via Finn.no, bestiller frakt og ordner det finansielle via løsningen på Finn.no.  Da er det en risikosport en driver og kan oppleve at bilen er i mye dårligere stand enn beskrevet.

Dermed får bilkjøperen mye arbeid i ettertid med å heve kjøpet og i verste tilfelle legge saken inn for Forbrukerklageutvalget eller gå til rettsak.

– Det er viktig at biler som er fem år eller eldre er innom et verksted til rustkontroll før en handel. Det er en trygghet både for selger og kjøper. Hos oss kan de få en slik kontroll gratis, forteller Eivind.

– Også kan en bake inn i en handel at bilen skal rustbehandles før eller etter salget.