Vår prosess ved understellsbehandling
Det er ikke alle forhandlere som tilbyr en skikkelig antirustbehandling. Derfor er det fare for at bilen vil fortsette å ruste som før. I denne sammenheng kan det være lurt å velge en forhandler som har lang erfaring på området.
Lån bil av oss mens vi behandler bilen din.
Vi har drevet med antirustbehandling i over 35 år og har sett det meste av rust-skader på biler. Derfor kan du være trygg på at vår understellsbehandling blir utført på en grundig måte og beskytter bilen din for rust i flere år framover.
Bildet viser før og etter sandblåsing.
Er du usikker på om bilen din trenger behandling? Da stikker du innom, så løfter vi den opp og tar en kikk under den. En slik forhåndsvurdering er helt gratis.
Vi bruker Mercasol som rustbeskyttelse. Det er markedsledende produkter som er utviklet i Sverige med spesiell tanke på nordiske forhold der de klimatiske forholdene gjør at bilene er svært utsatt for rust. Våre veier blir saltet kraftig om vinteren og langs kysten kan salt-råk fra havet være en utfordring.
Vask
Først tar vi hjul samt dekkplater og innerskjermer i plast av før understellsbehandlingen. Deretter setter vi bilen inn med en sterk avfetting og vasker den godt. Etterpå blir bilen inspisert nøye for mulig rust. Hvis bilen er angrepet av rust blir kunden kontaktet for tilbud om sandblåsing og zink-behandling.
Tørk
Det er viktig at bilen tørkes godt etter vask. Bilen må være helt tørr før behandling. Vi bruker en kraftig varmlufttørker. Dette er noe av grunne til at vi må ha bilen stående i tre dager.
Sandblåsing og sink-behandling
Neste dag blir bilen om nødvendig, og etter avtale, sandblåst og sink-behandlet.
Sprøyting
Vi sprøyter først alle hulrom i bilen, slik som kanaler, alle vanger, dører, panser, koffertlokk og liknende med et tynt penetrerende klart antiruststoff. Etterpå blir hele bilen sprøytet under med det samme stoffet.
For at en ikke skal skade sentrallås, vindusheiser og airbag er det viktig at den som behandler bilen har lang erfaring og god kunnskap om bilen.
Så sprøytes hele bilen under med et tykt slitebelegg fra MERCASOL som holder seg elastisk.
Vask og klargjøring
Deretter monteres innerskjermer, plastdekslene blir satt på og hjulene skrudd på plass igjen. Til slutt blir bilen vasket for overflødig antirust-stoff og klargjort for levering.
Hvorfor er sandblåsing nødvendig?
Noen velger å sprøyte antirust-stoff rett på selv om bilen er betydelig angrepet av rust. Det gjør ikke vi. Har bilen din blitt angrepet av rust anbefaler vi deg å bestille sandblåsing og zink-behandling før vi legger på antirust-stoff.
Først fjerner vi dekkplatene av plast under bilen. Så tar vi en vurdering om bilen trenger sandblåsing. Etter dette ringer vi deg og avtaler videre prosess.
Mange bileiere blir overrasket over at bilen er angrepet av rust fordi mye er skjult under dekkplatene av plastikk.
Rust inneholder luft
Så hvorfor kan vi ikke bare sprøyte på rusten, og så ruster den ikke mer for da kommer det ikke luft til? En 1 millimeter stålplate kan bli 10 millimeter tykk når den ruster. Da inneholder rustbelegget også luft og gjerne forurensninger, samt salt. Dersom dette ikke fjernes fortsetter bilen å ruste, selv om rusten dekkes til. Det eneste du har oppnådd er at du ikke ser rusten.
En zink-behandling er tilsvarende grunningen som bilprodusenten gir den ved produksjon. Det gir stålet i bilen ny beskyttelse. Etter sandblåsing anbefaler vi en zink-behandling før vi fortsetter antirustbehandlingen.
Oppsummert:
- Rust fortsetter å utvikle seg dersom det ikke blir fjernet.
- Er bilen angrepet av rust anbefaler vi at den blir sandblåst.
- Etter sandblåsing anbefaler vi grunning med zink.
Vi tilbyr også sandblåsing av andre kjøretøy og redskaper. Ta kontakt for tilbud.
Mange el-biler har lite støydemping i karosseriet, og mange blir solgt uten antirustbehandling. Det gjør at hjulstøyen høres godt. En vanlig antirustbehandling fjerner noe av støyen. Men vi vil også gjerne anbefale å legge på et støydempende stoff i tillegg.
Høy dempingseffekt, lav vekt
Stoffet som brukes er Noxudol Lyddempingsmasse. Den har en høy dokumentert dempingsfaktor, lav vekt og er enkel å påføre. Dette er noe av de egenskapene som blant annet skipsverft, togprodusenter og bil- og lastebilindustrien verdsetter.
Den påføres med pumpeutstyr eller pensel og har svært god vedheft og fleksibilitet i kulde. Det gjør at lyddempingsmassen sitter skikkelig på underlaget.
Lyddempingsmassen absorberer kun en liten mengde vann og kan derfor brukes der en vil kombinere lyddemping med kondens og slitasjebeskyttelse.
Løsningsmiddelfri og overmalingsbar
Noxudol lyddempingsmasse er vannbasert og inneholder dessuten rustbeskyttelse-inhibitorer som gir en korrosjonshemmende effekt.
En påføring gir en tykkelse på 1 millimeter tørr film. For best lyddempingseffekt anbefaler vi en tykkelse på 1,5-2 millimeter tørr film. Når massen er tørket kan den overmales med de fleste farger.
Be gjerne om påføring av lyddempingsmasse når du understellbehandler bilen. Men om du har glemt det, tar vi den gjerne inn ekstra for behandling.